BASIS... hvad er det?

BASIS søndage er en vifte af samlinger – nogle er lokalt forankret, andre samlinger er mere henvendt til segmenter, men det er også alt det, der sker i vores hjem, og hvor vi ellers befinder os.

På BASIS søndagene er vi samlet under visionen om mere af Guds godhed – for os, iblandt os og til vores by. Vi reserverer en søndag om måneden, til at den enkelte person/familie selv kan tage et initiativ. Et initiativ ud fra det, som ligger på hjerte.

  • Måske det er at vise Guds godhed ved at besøge en ven
  • samle skrald ved den lokale skole
  • invitere naboer på en kop kaffe.
  • Reservere tid til personlig bibelstudie og bøn.
  • Nyde Guds vidunderlige natur. I

Hvordan vil du gerne bruge den?

Nedenfor kan du se nogle af de steder, hvor du kan finde BASIS-samlinger på næste BASIS søndag.

Her er der BASIS d. 4. september 2022

Vi mødes kl. 10.30 i kirken for at holde BASIS søndag sammen.
Vi mødes på kirkens ungdomslokale på Loftet. Gå ind af hovedindgangen og til højre, så komme du til en lille cafe. Herfra kan du gå ligeud til trappen, som fører op til Loft-rummet.
Læs mere om UngeVoksne her

Velkommen til at være med i fællesskabet i kirkens cafeteria denne formiddag.
Kombardo-klyngen er et åbent fællesskab, der primært henvender sig til aldersgruppen 40 +

Vi begynder med rundstykker kl. 10.00 - Husk at tilmelde dig HER.

Herefter vil der være et kort oplæg til samtale og vi vil også bede for hinanden.

Ledergruppern: Johnny og Berit Klostergaard og Hanne Dalsgaard

Vi mødes ved shelter pladsen ved Ungdomsskolen, Oslovej 2 ( i krydset ved Gødvad bakke).
Der er P plads lige ved siden af. ALLE er meget velkommen. Også hvis du ikke bor i Gødvad området eller deltager i Fællesskabsklyngen.
 
Kl. 14.00
Kontakt Karsten Holm - karsten@oasekirken.dk
Vi mødes ved shelter pladsen ved Ungdomsskolen, Oslovej 2 ( i krydset ved Gødvad bakke).
Der er P plads lige ved siden af. ALLE er meget velkommen. Også hvis du ikke bor i Gødvad området eller deltager i Fællesskabsklyngen.
 
Kl. 14.00
Kontakt Karsten Holm - karsten@oasekirken.dk

Lovsang

Her kan du finde små videoer, hvor Arvid Asmussen leder 1-3 lovsange. Videoerne er tekstet og lige til at afspille. Perfekt til en mindre gruppesamling. Klik på billedet og vælg de sange du ønsker.

Familietid

Her kan du finde gode ideer og oplæg til tid med Gud i familien. Perfekt til en BASIS søndag i familien eller hvor flere familier er samlet og gerne vil lave en børnevenlig hjemmegudstjeneste.

Oplæg

Her kan du finde korte oplæg til samtale eller refleksion. Perfekt til det lokale fællesskab, hvor I mødes en flok i et hjem, eller til den enkelte eller et par, der sidder i sommerhuset på en BASIS søndag.

Nadver

Her kan du finde en vejledning til at afholde nadver i hjemmet. Perfekt til en samling i et lokalt fællesskab/klynge, eller i børnefamilien - eller måske bare dig og en ven, du har inviteret.

Oplæg til samtale

Her kan du finde oplæg til samtale til brug i smågruppen, det lokale fællesskab - eller bare til egen stille refleksion.

Hvordan bliver vores fællesskaber et sted, hvor syndere og brudte mennesker bliver genoprettet? Vers: Jesus svarede dem: »De raske har ikke brug for læge, det har de syge. Jeg er ikke kommet for at kalde retfærdige, men syndere til omvendelse.« Luk 5,31-32
 
Dette er en video af en serie af video-samtaleoplæg "Kirken som… Hospital – Familie – Skole - Træningslejr" Se videooplæg her

 

Her finder du oplæg til samtale om at tage imod Helligånden. LINK

Når du/I har set oplægget kan I bruge følgende spørgsmål som oplæg til samtale. Slut af med at bede for hinanden.

Spørgsmål:
- Hvad forhindrer dig i at finde fred og tryghed hos din himmelske far?
- Tal om, hvordan Helligånden har været en hjælp for jer i livet med Gud
- Tal om, hvordan I hver især er blevet brugt af Helligånden
- Bed for hinanden om, at Gud vil omslutte jer med sin kærlighed, som fjerner trangen til at præstere
https://youtu.be/G3gQ-HKwEi8
 

Se denne undervisning om, hvem Helligånden er. Den varer 23 minutter.
Undervisningen er et smagsprøve af Alphas undervisningsmateriale. Dette er en undervisning om Helligånden ud af tre. 

Spørgsmål til samtale

  • Hvad tager du med dig fra oplægget? Var der noget du særligt bed mærke i, eller undrede dig over?
  • Treenigheden består af Faderen, Sønnen og Helligånden, dog har kirken historisk set fokuseret mest på Faderen og Sønnen. Kan du genkende det billede? og hvad tænker du om det?
  • Hvad mener du om Jackie's udsagn i videoen: ”Gud ønsker, at vi skal have bløde hjerter og hårde fødder. Problemet med mange af os er, at vi har hårde hjerter og bløde fødder”"

Hvis I er flere sammen, så afslut med at bede sammen. Bed f.eks. om, at Helligånden for første gang eller påny vil fylde jer. Vent, og fokuser opmærksomheden mod, at Han er til stede iblandt jer, og ønsker at betjene jer med sit nærvær.

Har du brug for at tale med en præst, så ring på 5173 1425

Se oplæg her

En del af Guds store historie 

Salme 90,1-6 

Spørgsmål 

  • Hvem har givet troen videre til dig? 
  • Vi er som støv, skriver salmisten. På den ene side er vores liv korte, og vi må være bevidste om, hvad vi gerne vil nå. På den anden side skal vi turde at planlægge og tænke langsigtet. Hvordan oplever du den spænding? Er der noget, du drømmer om at realisere/opleve med Gud, inden du dør?ß 
  • Hvad vil du gerne give videre til kirkens næste generationer? 

Med afsæt i Mikas bog 6,6-8 vil Frans lægge op til en samtale om, hvad det vil sige at vise andre godhed i hverdagen. Hvis I vil, kan I vælge at tage en "godhedschallenge" sammen - at velsigne tre personer i ugen, der følger efter BASIS-søndag.

Se vidoeoplæg her

Lovsangsledelse i stuen

Her kan du finde små videooptagelser, hvor kirkens lovsangspræst Arvid Asmussen, inviterer til lovsang og tilbedelse. Der er undertekster på videoerne, så du nemt kan synge med. Du kan bruge det alene eller sammen med andre i din familie, smågruppe eller på BASIS søndagssamlinger.

Vælg de sange du vil bruge og klik på videoen.

NOTE: Husk at skrue højt nok op på lyden, sådan det er let for alle at høre og synge med.

Spørgsmål til Frans om Lokale Fællesskaber

Hvis I mødes for første gang, så begynd med et fokus på at lære hinanden at kende. I kan tage på picnic, gå en tur eller andet med fokus på at møde hinanden. Dernæst kan I finde nogle enkle praksisser, som hjælper jer til at møde tilbede og møde Gud sammen. Vi laver en ”hjælpepakke”, dvs. en video med lovsang og en kort prædiken, som kan afspilles. I kan også fejre nadver sammen. Når I beder sammen, kan I have et særligt fokus på jeres lokalområde. Bed om, at Guds rige må bryde igennem, hvor I lever til dagligt. Bed om Guds hjælp og velsignelse til konkrete personer, problematikker eller steder i jeres lokalmiljø. Med tiden kan I tage hul på en samtale om, hvordan I sammen kan være sendt til mennesker i jeres område ved at tjene og fortælle om Jesus.

Men tag jer god tid til at komme ind på livet af hinanden og lytte til, hvad Gud lægger jer på hjerte. Det vigtigste er ikke hastigheden, men retningen.

Der er mange fordele ved at alle i kirken samles på ét sted om søndagen – det er festligt, og vi får et indtryk af hele kirkens mangfoldighed. Men vi har også brug for at mødes i mindre sammenhænge, hvor der er bedre muligheder for at udvikle venskaber og kende hinanden godt. Det er oplagt at gøre sammen med dem, vi bor tæt på. Så er der altid nogen i nærheden, vi kan være disciple sammen med. I det lokale fællesskab kan vi være sammen om at vise Guds kærlighed til dem, vi bor iblandt og tage del i Guds mission på det sted, hvor vi allerede færdes.

Materiale fra tidligere BASIS søndage