August 2023 – Nyt fra den forfulgte kirke

af Karsten Holm

Her er lidt information fra en del af Den Forfulgte Kirke. Denne artikel er fra Open Doors som er et af kirkens missionspartnere, som støtter vores brødre og søstre i denne del af kirken. Lad os fortsat være udholdende i vores forbøn for dem. Det nytter noget, – og Gud virker som det også fremgår af artiklen. 

Mere end syv millioner forfulgte kristne fik hjælp i 2022 

TAK for din støtte i 2022! Med den har vi nået og hjulpet mere end syv millioner kristne med træning, praktisk hjælp, fortalerarbejder og litteratur. Med din støtte har Open Doors nået 14% flere kristne end i 2021. Vi er især lykkedes med at øge antallet af træninger, hvor kristne undervises i at håndtere forfølgelse.  

Afrika  

I 2022 nåede volden mod kristne i Afrika syd for Sahara usete højder. Kristne bliver dræbt, voldtaget og kidnappet i et antal, vi aldrig har set før. Mange af de afrikanske lande er ustabile, og din støtte har hjulpet kristne, der er under et ekstremt pres.  

Særligt tre indsatser har fyldt meget i 2022: bibel- og discipelskabstræning, uddeling af bibler og kristen litteratur og socioøkonomisk støtte, som sikrer familier en indkomst.  

I alt har 507.588 kristne i Afrika syd for Sahara fået hjælp med din støtte. Gennem de kommende år arbejder Open Doors på at øge det antal markant.  

Asien 

I Asien ligger det land, hvor det er farligst at være kristen, Nordkorea. Det massive pres, som kristne i Nordkorea oplever, spreder sig også til andre lande i verdensdelen. Din støtte har sikret, at kristne i Asien ikke har stået alene med det pres.  

Det største indsatsområde i Asien er uddeling af bibler og kristen litteratur. 1.323.715 kristne har modtaget litteratur, som kan udvikle deres tro. Af dem har mange modtaget lydbøger på deres lokale sprog, som Bibelen ikke ellers er udgivet på.  

I 2022 er der særlige grupper, som vi er glade for at have nået med din støtte: 

  • 114.336 nordkoreanere har fået hjælp 
  • 7.500 kristne afghanske flygtninge har fået nødhjælp 

Mellemøsten og Nordafrika 

Selvom islamisk radikalisme ikke fylder så meget i Mellemøsten, som det gjorde tidligere, er kristne i regionen fortsat under pres. I 2022 var dine gaver og bønner med til at bringe håb til kristne.  

Med din støtte har 2.789.846 mennesker fået bibel- og discipelskabsundervisning, som har styrket deres tro og udrustet til at stå imod forfølgelse.  

I 2022 var ét af vores fokusområder i Mellemøsten og Nordafrika at sikre, at kristne aldrig er alene. Som kristen i Mellemøsten og Nordafrika er det ofte usikkert eller farligt at mødes med andre kristne. Derfor har det været vigtigt at sørge for, at kristne kunne mødes online til undervisning, bibelstudiegrupper og fællesskab med andre kristne.  

Håbscentrene i Syrien og Irak har sørget for traumevejledning, uddannelse og åndelig støtte til kristne. Takket være din støtte har vi alene i Syrien hjulpet med at drive 287 håbscentre. 

Hvad er et håbscenter? Et håbscenter er en kirke, som er udrustet til at hjælpe lokalområdet. Det kan for eksempel være gennem praktisk hjælp, undervisning, lektiehjælp og traumestøtte.  

Latinamerika 

I 2022 så vi tiltagende forfølgelse af kristne i Latinamerika på trods af, at majoriteten i de latinamerikanske lande er kristne. Midt i forfølgelserne har din støtte gjort en stor forskel. Især for kristne i fjerntliggende områder blandt stammefolk.  

På grund af din støtte lykkedes det i 2022 at fordoble antallet af kristne, der kunne deltage i bibeltræning i Latinamerika sammenlignet med 2021 

Med din støtte hjalp vi direkte mere end syv millioner forfulgte kristne, men den indirekte påvirkning er langt større.  Når én kristen har fået en bibel eller har gennemført discipelskabstræning, kommer det hele familier, menigheder og lokalsamfund til gode. 

April 2023 – Nyt fra den forfulgte kirke

af Karsten Holm

Husk på dem, der er i fængsel!

”Husk på dem, der er i fangenskab, som om I var deres medfanger, og på dem, der mishandles, så sandt som I også selv har en krop”. Heb.13:3 

Et af kirkens missionsområder er Den Forfulgte kirke. Vi ønsker at støtte denne voksende gruppe med vores forbøn og økonomisk støtte. At de må forblive tro mod vores Herre på trods af den modstand og forfølgelser de møder. Den økonomiske støtte vi yder kanaliseres videre til Open Doors og Dansk Europamission. 

For kort tid siden indsamlede vi en gave til de nødlidende efter det voldsomme jordskælv i Tyrkiet og Syrien. Gaven vi indsamlede, blev sendt til Dansk Europamission formidlede den videre til deres projektpartnere i disse områder. Nøden er stadig stor. Derfor må vi fortsætte med at bede for deres situation.  

Her er kort rapport fra området. 

Kirken i Tyrkiet og Syrien er i aktion 

Lokale kristne spreder på en praktisk måde Guds kærlighed, så de nødlidende kan mærke Guds omsorg midt i nøden. 

En præst fra Aleppo i Syrien fortæller: “Folk søger ly i kirken mod kulde og regn, da deres huse er ubeboelige, og de er meget bange for efterskælv.”  

Dette er kirken i aktion, der på en praktisk måde spreder Guds kærlighed, så de nødlidende kan mærke Guds omsorg midt i nøden. I Syrien uddeler Dansk Europamissions projektpartner også fødevarepakker med eksempelvis ris, gryn, linser, olie, sukker, te, krydderier og ost. Der uddeles også hygiejnepakker.   

I Tyrkiet begyndte Dansk Europamissions projektpartner også arbejdet straks efter de voldsomme jordskælv. I Tyrkiet har Dansk Europamissions projektpartner fem sanitetsvogne af meget høj standard, hvor folk kan komme på toilet, tage bad og vaske deres tøj. Vores partner har også et mobilt bageri, hvor der bages omkring 400 brød i døgnet. I Tyrkiet uddeles også telte og varmeapparater til ofrene.  

Når mennesker får hjælp, og myndighederne ser kristnes nødhjælpsarbejdere, kan fordomme og skepsis blive nedbrudt. Kirken kan få en platform og en stemme i samfundet.  Læs mere her: 

Fra Open Doors, et andet af kirkens missionsprojekter, er der bl.a. en oplysning fra d. 19. april om en baptistpræst i Myanmar, der er blevet idømt seks års fængsel for ”terrorisme, ulovlige forbindelser samt tilskyndelse til modstand mod regimet”. 

Præsten, Hkalam Samson, som er tidligere formand for Kachin Baptist Convention, blev dømt ved en intern domstol i Myitkyina-fængslet i Kachin-statens hovedstad med kun sin advokat og sagens vidner til stede.  

Den 65-årige præst har ikke fået lov til at se sin familie ud over sin kone, Zung Nyaw, da hun mødte op i vidneskranken under retssagen. Zung Nyaw fortæller til New York Times, at hendes mand har været udsat for hårde forhør i mere end tre uger efter sin anholdelse.  

”Men han er en mand, der kender Gud og elsker Gud. Han er en prædikant, så han har ingen fjender. Han er en person, der ofrer sig selv og hjælper andre,” siger hun.  

Læs hele artiklen her: Bedemøde var med til at sende præst seks år i fængsel — Open Doors Danmark 

Marts 2023 – Kirkens unge besøger iThembas arbejde i Sydafrika

af Karla Dalsgaard

iThemba – en af kirkens missionsprojekter

I efteråret besøgte Karla Dalsgaard og Filip Nygaard – to at kirkens unge – iThembas arbejde i Sydafrika.

Ithemba er at socialt arbejde blandt de fattigste børn i området Sweetwaters i Sydafrika. Målet med iThembas arbejde er at bygge børns selvværd op – lære dem at lege og lære dem om Gud. Et team af voksne har kontakt med børnene flere gange om ugen  både hjemme hos børnene i deres hjem og i en life groups (junior-klub). Man kan tydeligt mærke at mødet med disse voksne er børnenes højdepunkt på ugen. Det er der de får lov til at være børn i en ellers vanskelig og barsk tilværelse.

iThemba er noget af det mest livsbekræftende jeg nogensinde har oplevet, siger Karla Dalsgaard. Jeg vidste måske ikke helt, hvad jeg skulle forvente, men jeg blev meget berørt over at opleve medarbejderens ekstreme villighed til at være til stede for børnene og give af sig selv. Man kunne mærke på børnene, hvor meget de lyste op, når de så de voksne. Det er helt sikkert ikke sidste gang jeg tager afsted for at være en del af iThembas arbejde.
Læs mere om iThemba her