Kære leder for Børn, Juniorer, Teens og Unge

Tak fordi du leder de yngre generationer til Jesus. Du er i gang med at gøre præcis det Gud har kaldet os til. At fortælle om ham og det vi selv har oplevet:

“Men tag dig i agt, og pas godt på, at du ikke glemmer, hvad du selv har oplevet; det må ikke gå dig af minde, så længe du lever. Fortæl det til dine sønner og dine sønnesønner…” 5. Mosebog 4,9

Herunder finder du information, ressourcer til formidling, ideer til lovsang, bøn, leg og aktivitet.

Jeg håber det kan være til hjælp for dig i din tjeneste. Er der noget du mangler…tøv ikke med at skrive eller ringe.

Mvh. Lis

lis@oasekirken.dk

tlf. 41624492

Vision

Børnekirkeplan

Info

Lovsang/Bøn

Ledere

BamseBanden

Roderiet

Pitstop

Teenklub

Between

Vision på Børne- og Familieområdet

Visionen på Børne- og Familieområdet er:

”Børn og Unge i Silkeborg Oasekirke bliver bevaret i en tro,  

som også holder, når de flytter hjemmefra. 

En tro som vækster gennem oplæring, erfaringer og relationer.” 

Vi vil udover oplæring i bibel, bøn og tilbedelse have fokus på at børn og deres familier

  • Oplever sig inkluderet i fællesskabet. 
  • Føler sig som en vigtig del af menigheden. 
  • Bliver opfordret til at tjene med det, de har fået betroet.  

Ledere på alle spor

Bamsebande

Anne Catrine Mølgaard

Anne og Anders Bach Christensen

Julie og Asger Skovgård

Camilla Morre

Hans Frederik Thams

Roderiet

Team 1

Lise Bilberg Holm

Maria Feldmose

Lene Søgaard

Laila Fink (Barsel)

Team 2

Hanne Søholm

Inge Steffensen

Maiken/Lars Koch

Kirsten Lauridsen

Team 3

Kenneth Debel

Birgitte Thams

Anne Louise Skoven Koch

Pitstop

Thilde Kofod

Arne Pedersen

Thomas Nielsen

Niels Thomassen

Teenklub

Birgitte Tølbøl

Jakob Abildtrup

Between

Elias Svinth Nielsen

Ruben Sandfeld

Jemimah Bertelsen

Simone Dyrholm

Mathilde Abildtrup

Olivia Overgaard

Bøn

Vis Chatskiltet (A3 skilt ligger i Roderiet)

Sig: Chat betyder snak og vi kan snakke med Gud, som vi snakker med mennesker.

Nu vil vi fortælle forskellige ting til Gud. Man kan både gøre det ved at tænke det inde i hovedet eller hviske det i hånden.

(Kom med 2 forslag, et ad gangen, som børnene kan fortælle: yndlingsis, navne på dem i deres familier eller noget tredje. Hold pause mellem hver ting så børnene har mulighed for at be).

Lad børnene sige det til Gud de har lyst til 3. gang.

Vis Catch skiltet (A3 ligger i Roderiet)

Catch betyder at gribe. Og vi vil øve os i at lytte til Gud. Måske gir han os en tanke hvis vi lytter efter.

Du kan tænke det inde i hovedet eller hviske i hånden: Gud hvad vil du gerne sige til mig? eller Gud hvad synes du om min familie eller min nye…

Giv eksempler og tid alt efter hvilken aldersgruppe du ber sammen med.

Fordel bønnebillederne på gulvet enten til hele børnegruppen eller til hver aldersgruppe. Vis hvert enkelt billede og sig hvad der står, man kan bede for. Giv børnene 5 legoklodser eller sten. Lad nu børnene gå rundt til billederne og vælge hvad de gerne vil bede for. Læg en klods eller en sten på billedet når du har bedt.

Laminerede Bønnebilleder ligger i reolen i Roderiet

Se Bønnebilleder HER

I skiftes til at bede en kort bøn eller sige tak for noget

Den første, som beder, laver en thumbs-up med hånden.

Den næste, som beder, laver også en thumbs-op, men sætter den oven på den første, og sådan bygger i raketten opad.

Alle kan bede to gange. Èn gang med hver hånd.

De mange thumbs danner nu en raket, og når raketten er færdig, siger I “Aaaaaaaaaaaaaamen” og på “men” sender I hele raketten mod loftet.

Se chokoladebønnen HER

Se bønnetallerkenen HER 

Se bønnebogen HER

Se ideer til bønnestationer HER

Se Mobilbønnen HER

HER kan du læse hvordan du gør.

Æsken med ting til FaderVor findes i reolen i Roderiet

Bamsebanden

Tak fordi I tjener de mindste i vores kirke.
Husk at fællesskab med børn og forældre er det væsentligste.
Alle skal have en god tid i kirken.
At lede det, er at give Guds kærlighed krop.

Det overordnede fokus i BB er tre ting:

  • Gud har skabt mig
  • Gud elsker mig
  • Jesus vil altid være min ven

Se i børnekirkeplanen hvilket tema der er
og hvem der er på de forskellige søndage.

Vi bruger DFS´ Minifrø som inspiration til bibelfortælling.
Brug gerne meget færre ord end der er i materialet.
Nøgleordene er KORT & GODT!
Bestem dig gerne for max. 10 sætninger.

Se materialet herunder:

Fast rytme og det praktiske

  1. Find gudstjenestelederen når du ankommer, så vedkommende ved du er der.
  2. Forbered Bamsebande i hjørnerummet ved Cafeteriaet.
  3. Læg madrasser ud i en firkant og find det frem du skal bruge.
  4. Hent to kander kaffe i buffeten (Ofte er der også mælk i køleskabet).
  5. Hent kiks, saft og plastikkrus i skabet under ovnen i caféen i vestfløjen.
  6. Gå på platform i beg. af gudstjenesten og fortæl lidt om hvad I skal. Resten af informationerne står på skærmen.
  7. Vi samler ind og beder for Patricia ved at vise plakaten (Ligger sammen med sangbogen i skabet) og fortæller lidt om hende. Børnene kan sætte en lille sticker på i den pågældende måned på bagsiden og forældrene overfører via mobilepay. Sig at det er, som før i tiden, da man havde en 5-er eller en 10-er med. Nu er det bare elektronisk i stedet. Så forældre ikke føler et pres ift. at give meget mere, fordi det er på mobilepay. Vi sætter stickers på for at ”gøre” noget, mens vi giver og beder. Bed en kort bøn for Patricia.
  8. Efter BB ryd op i lokalet, sæt krus i opvasker i vestfløjen, kiks i plastikkasse og kander i opvasker i det store køkken.

Velkommen med Bamse Gabriel

Lederen siger sit navn og evt. navnet på egne børn, der hjælper til.

”I dag skal vi høre om, hvad Jesus lærer os, men først skal vi ha´ vækket Bamse Gabriel.

Lederen ”kravler” rundt i cirklen med kufferten med Bamse Gabriel i. Børnene banker på den på skift. Hav gerne øjenkontakt med de børn, der selv kigger op.

Lederen tager Bamse Gabriel på hånden og tager en runde mere og spørger hvad børnene og de voksne hedder og hilser på dem. Spørg mor eller far, der hvor barnet er for genert.

Indsamling til Patricia

Find plakat med billeder af Patricia og stickers. Fortæl at vi samler penge ind til hende fordi hun bor på et børnehjem og har brug for vores hjælp. Forældre kan give på mobilepay, mens børnene sætter stickers på plakaten. Bed gerne kort for Patricia.

Sang og Bøn

Sangforslag: Alletiders at du er her, Velkommen her, Om jeg er lille eller stor.

Bøn: Kære Gud tak fordi du er her i Bamsebanden. Vi kan ikke se dig, men vi ved, at du har skabt os, at du elsker os og at du gerne vil være sammen med os.

Opsummering af hvad vi tidligere har lært

Brug få ord. Vi har hørt om at Jesus lærer os at…….vis billederne fra de foregående gange mens du siger at bede, at takke osv. og tag til sidst dagens billede: ”I dag skal vi høre om at Jesus lærer os at…

Samtale med børnene om dagens tema

Vis billedet med dagens tema og hav gerne en konkret ting med af det, som er på billedet. Få gerne børn og forældre med i samtalen, så det ikke kun er dig, der siger noget.

Historie om Jesus

Brug gerne nogle få Duplofigurer eller en børnebibel, hvis du har lyst. Gør det kort og med få ord. Du har allerede fortalt om temaet med ord. Og hold gerne en lille kunstpause efter hver sætning. Hvis man er lidt sprellet og talende (som jeg) er det mærkeligt i begyndelsen, men man vænner sig til pauser, at der er lidt mere stille og børnene fanger mere.

Eksempel:

Jesus havde mange venner.

Det er dem vi kalder disciple.

De spurgte tit Jesus om noget.

En dag spurgte de: Hvordan skal vi bede til Gud.

Så sagde Jesus I skal gøre sådan her: Fader Vor, du som er i himlen…

Ekkobøn

Lederen formulerer en bøn, som børnene gentager linje for linje (korte sætninger).

Aktivitet, leg, hygge, kiks og saft

Lav det du har lyst til. Under de forskellige temaer er der forslag og det er netop hvad det er…forslag! Remedier finder du i skab og kommode. Kiks, saft og plastikkrus i cafeen i vestfløjen. Krus sættes i opvasker i cafeen efter BB. Kander i det store køkken.

Fortællinger om Jesus

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete, da Jesus var 12 år.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete, da Jesus blev døbt.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete en dag hvor Jesus helbredte en lam.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete en dag Jesus var til bryllup.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete da det blev stormvejr.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete den dag da Jesus gik en tur på vandet.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete da Jesus døde og opstod.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete da Jesus besøgte sine venner Martha og Maria.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete en dag hvor Jesus mødte nogle børn.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete da Jesus mødste sine disciple efter han var opstået fra de døde.

Se oplægget fra DFS HER

Vi er i gang med at høre historier om Jesus.

Jesus elsker alle mennesker også dig og mig.

I dag skal vi høre, hvad der skete den dag hvor Jesus rejste hjem til Gud.

Se oplægget fra DFS HER

Jesus lærer os

Ting: En telefon

Samtale: Spørg børnene, hvad vil det sige at bede? Hvad kan man bede om/for?

Telefonen skal illustrere, hvad det vil sige at bede – at tale med en, man ikke kan se.

Historie: Jesus lærer disciplene at bede Fadervor (Lukas 11, 1-4)

Ekkobøn: Fadervor som ekkobøn

Aktivitet: Syng Fadervor-sangen med fagter

Fagter: https://www.youtube.com/watch?v=YDGWJq98-9o

Sangen: https://www.youtube.com/watch?v=ntFR-x5zfQM

Leg med faldskærm, rasleæg, ærteposer eller lign.

Ting: Madkasse

Samtale: I dag skal vi lære at give. Har I prøvet at få en god gave/give en god gave? En gave kan også være, at man er sød ved nogen, smiler eller giver et knus.

Historie: Jesus og drengen giver mad til mange sultne mennesker (Joh 6, 1-15)

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Alle børn kan lave en lille gave, som de kan give til en.  Alle får et lille lærred på 10×10 cm. De skal tegne på lærredet med tuscher eller farveblyanter.

Ting: Saftevandsdunk

Samtale: I dag skal vi lære at hjælpe. Hvad kan vi hjælpe hinanden med? Er der nogen, der hjælper dig? Kan du hjælpe nogen med noget, derhjemme feks.?

Historie: Brylluppet i Kana (Joh 2, 1-12) Forvandlingsunderet kan illustreres med vand, der gøres til saftevand. Put noget saft i en farvet kande, så børnene ikke ser det og hæld vand ned i kanden. Når det hældes ud igen, er det blevet til saftevand.

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Hjælp hinanden med at samle de store gulvpuslespil

Ting: Billede af familie eller venner

Samtale: I dag skal vi lære at takke. Hvornår siger I tak? Billedet illustrere noget, som vi kan takke Gud for. Alt, det vi har fået, har vi fået fra Gud. Derfor skal vi også sige tak til Gud.

Historie: Den krumbøjede kvinde, der blev rask (Lukas 13, 10-13) Kan evt. laves som et lille skuespil.

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Leg sanglege. Her er et par eksempler: https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://lottesalling.dk/onewebmedia/Sanglege%25201.pdf9

  • Med hænderne siger vi klap klap klap
  • Så gør jeg sådan, når jeg…

Ting: Hjerte

Samtale: I dag skal vi lære om at elske. Hvem elsker I? Hvem elsker jer?

Historie: Fortæl om, hvordan Jesus elsker børn (Matt. 19, 13-15)

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Leg med balloner.

Ting: Hvid stofserviet eller klud

Samtale: I dag skal vi lære at døbe. Er i blevet døbt? Har I været til en dåb? Fortæl om, hvad der sker til en dåb i en kirke. Hav gerne en dukke eller bamse med hvor du kan vise hvordan man bliver døbt i vores kirke. Brug den hvide stofserviet til at tørre hovedet med.

Historie: Fortæl om den gang, Jesus blev døbt i en flod (Lukas 3, 21-22)

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Lav fisk ved at sætte perler på en piberenser og form den som en fisk.

Ting: Høretelefoner

Samtale: I dag skal vi lære at lytte. Hvad kan man lytte efter? Hvornår er det godt at lytte? Er det nogle gange svært at lytte?

Historie: Fortæl historien om Martha og Maria, hvor Jesus lærer os, at det er vigtigt at lytte til Hans ord. (Lukas 10 v/38-42)

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Lille hund, der er en, der har taget dit kødben.

Ting: Seng

Samtale: I dag skal vi lære at hoppe og danse. Kan I godt lige at hoppe og danse? Hvornår gør I det?

Historie: Fortæl historien om den lamme mand, der blev firet ned gennem taget og helbredt (Lukas 5, 17-26) Brug evt. duplomænd og klodser til at illustrer historien. Læg vægt på hans glæde ved at være rask – mon ikke en, der lige er blevet rask hopper og danser meget?

Ekkobøn: Lederen formulerer frit – børnene gentager linje for linje

Aktivitet: Stopdans. Brud højtaler og telefon til at afspille. Hvis ikke du selv har en musiktjeneste på din egen telefon spørg da en anden forælder.

Dyr i bibelen

Plakat: Alle plakater med dyr 

Historie: 1. mos. 1, 1-31 Skabelsen 

Bøn: Kære Gud tak fordi du har skabt alle slags dyr. (Lad børnene nævne alle de dyr, de kan komme i tanke om).  

Leg: Syng sangen “Vil du vide hvordan det lød”. Hør den med englesang HER

Hvis I synger den uden track, kan I selv finde på forskellige dyr.  

Se fagterne HER

Aktivitet: Farvelæg tegning med Adam, Eva og dyr. Print HER

Plakat: Løve 

Historie: Daniel i løvekulen. Daniels Bog 6,2-29 

Bøn: Kære Gud tak fordi du passede på Daniel og du passer på os! 

Leg: Løvejagt: Sæt sangen “Løvejagt” med Ulla Abdullas Cocobongoband på og gør det de synger.  

Lyt på spotify HER 

HUSK børn elsker gentagelser så gentag den gerne. Udvid evt. med 2. gang at have en ærtepose på hovedet. 

Krea: Klip og farvelæg en brølende løve. Print HER

Plakat: Havdyr 

Historie: Jonas´ bog kap 1,2 og 3 Det er en lang historie, som kan fortælles meget kort. Find den i en børnebibel.    

Bøn: Kære Gud tak fordi du er sammen med mig alle steder uanset hvor jeg går hen. 

Leg: Sangleg “Jeg gik mig over sø og land” Se den HER

Aktivitet: Spis slikkepinde fra skabet 

Plakat: Får

Historie: Matthæus 18,12-14

Bøn: Tak Gud fordi du også ser mig!

Leg: Find det forsvundne får.

Stil ca. 20 kopper op i midten af rundkredsen med bunden i vejret.

Gem et legetøjsfår (eller en ting, der skal symbolisere fåret) under en af kopperne, uden børnene ser hvilken du har valgt. Børnene kan på skift løfte en kop. Når I finder fåret, kan I råbe HURRA. Gentag evt. legen nogle gange.

Plakat: En fisk

Historie: Johannes 21,1-8 Jesus og disciplene ved Tiberias Sø

Bøn: Tak fordi du hjælper os og giver os mad hver dag!

Leg: Fiskeleg. Fiskestænger med magnet og fisk med metal er i Roderiet. Køb evt. En lille belønning, en rosinpakke eller lign. for at fange fisk.

Plakat: En fugl

Historie: Matthæus 6,25-34

Bøn: Tak fordi vi har mad og tøj!

Leg: Fugle i flok (Ligner kongens efterfølger)

  1. Alle børn og voksne stiller sig op på en lang række efter hinanden med armene/vingerne ud til siden (Brug cafeteriaet)
  2. Den forreste fugl er førerfugl og bestemmer, hvor flokken skal flyve hen, og hvor hurtigt, de skal flyve. Det er vigtigt, at fugleflokken forbliver samlet, så hvis det går for stærkt, skal børnene hjælpe hinanden med at sige fra.
  3. Børnene skiftes til at være forrest.

Krea: Forældrene kan hjælpe børnene med at tegne og klippe en fugl ud, som børnene kan farvelægge. Til sidst kan fuglene sættes på blomsterpinde med tape. Print fuglen HER

Plakat: Et æsel 

Historie: Matthæus 21,1-9 

Fortæl historien om hvordan de to disciple finder æslet og dets føl og tager dem med til Jesus. Fortæl evt. historien hvor æslet er jeg-fortæller og får lov til at bære Jesus ind i Jerusalem og har sit føl med sig hele vejen.  

Bøn: Tak fordi du kan bruge et æsel – tak fordi du kan bruge os! 

Krea: Klip ud og farvelæg æselhoved og lim plirreøjne på. Find skabelon HER

Leg: Sæt æselplakater op på skabet og lad børn og voksne med bind for øjnene prøve at sætte hale på æslerne. Hvem kommer tættest på at sætte halen rigtigt. (Sæt et lille stykke tape på hver hale).  Print plakater HER

Plakat: Kamel 

Historie: Matthæus 2,1-12 fortæl historien om de tre konger på kameler, som tager ud på en lang rejse for at finde den nye konge som er blevet født. De ved ikke engang, hvem det er de leder efter, men det er som om Gud bruger stjernerne til at vise dem, at det er en meget vigtig konge, de skal rejse afsted for at finde.  

Bøn: Tak fordi Jesus blev født! 

Leg: Kamelvæddeløb. To forældre med børn på ryggen dyster om at komme først over målstregen! Brug cafeteriaet eller multisalen hvis den er ledig. Gentag så længe det er sjovt, og der er børn, der har lyst.  

Roderiet

I Roderiet har vi fokus på fire elementer:

  • Bibelfortælling (Nyt materiale: Hoved, Hjerte, Hænder)
  • Bøn/Tilbedelse/Snak i grupper
  • Fællesskab (Børn og børn imellem samt børn og voksne imellem)
  • Tydelig struktur (Bibelvers og Piktogrammer)

Se HER i forårsplanen hvilken dato, hvilket emne og hvilket team!

Se HER i efterårsplanen hvilken dato, hvilket emne og hvilket team!

Herunder finder du samlingerne på Pdf samt Powerpoint til Materialet: Hoved, Hjerte, Hænder.

Praktisk

Find DFS´s hjemmeside HER

Brugernavn: 2904

Password: 2904PitStop

Se i Børnekirkeplanen om det er Børnefrø 1, 2 eller 3  vi bruger dette semester og ud for datoen hvilket tema der er.

HUSK der er forslag til fortælling, aktiviteter og lege.

Tænd printer på kontorgangen

Gå på kirkens kontor-netværk med din pc

Netværk: Arena_kontor

Netværkskode: ARENAcentret

Find printeren ved at søge på: TA 2506ci Farve

Skriv til Lis på 41624492 hvis du mangler noget til brug i Roderiet

I reolerne er der:

  • Redskaber til tegning og diverse kreaaktiviteter
  • Flonellograf, udklædningstøj en stor bibel og andet til brug ved bibelfortælling
  • Remedier til forskellige bønneformer (Er på vej)
  • Remedier til aktivitet såsom faldskærm, bolde, ærteposer, minifaldskærme, tunnel, rullebræt…

Tænd højtaleren

Brug en af disse muligheder:

Tryk på Bluetooth-knappen på toppen af højtaleren

Find den på din tlf. navn: LD CURV500

Tænd Projektor med hvid fjernbetjening samt stikdåsen ved siden af højtaleren.

Vælg en af disse muligheder på den sorte boks:

  • Hdmi-stik til PC
  • VGA-stik til PC
  • Cromecast (HUSK at være på kirkens netværk: Arena_Kontor Kode: ARENAcentret)

Virker lyden ikke gå til indstillinger/system/lyd og vælg output enhed på din PC.

Virker den stadig ikke tjek at alle stik både Hdmi og strømstik er sat ordentlig i.

Tegninger til farvelægning: SUPERCOLORING

Kreaprojekter: 10 MINUTES OF QUALITYTIME

(Klik på de tre streger øverst, My membership, Members login: Brugernavn: lis@oasekirken.dk  Kode: Roderiet2024

FDF´s LEGEDATABASE

DFS´LEGEKASSE

LIS´BØRNEOASE PLAYLISTE SPOTIFY

2024 Forår

År 1, serie 2 “Begyndelsen”

Program 3: Det onde kommer ind i verden

Koden er: EPdXyCnX

År 1, serie 2 “Begyndelsen”

Program 4: Kain og Abel

Koden er: EPdXyCnX

År 1, serie 2 “Begyndelsen”

Program 5: Enok

Koden er: EPdXyCnX

År 1, serie 2 “Begyndelsen”

Program 5: Noa

Koden er: EPdXyCnX

År 1, serie 4: “Kongernes Konge”

Program 3: Skærtorsdag

Koden er: eK7BqLne

År 1, serie 4: “Kongernes Konge”

Program 4: Langfredag

Koden er: eK7BqLne

År 1, serie 4: “Kongernes Konge”

Program 5: Påskesøndag

Koden er: eK7BqLne

År 1, serie 4: “Kongernes Konge”

Program 6: Kongernes Konge

Koden er: eK7BqLne

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 1: Verdensfest

Koden er: R4Eksc6h

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 2: Miraklet ved brylluppet

Koden er: R4Eksc6h

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 3: Jesus og Nikodemus

Koden er: R4Eksc6h

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 4: Kvinden ved brønden

Koden er: R4Eksc6h

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 5: Jesus helbreder en dreng

Koden er: R4Eksc6h

År 1, Serie 1: “Jesus elsker alle mennesker”

Program 6: Jesus har omsorg for Bartimæus

Koden er: R4Eksc6h

Denne gang er der ikke materiale fra Hoved, hjerte, hænder.

Find i stedet inspiration i DFS Børnefrø 1,2 eller 3 under Forår, Kr. himmelfart.

Klik HER

Brugernavn: 2904 

Password: 2904PitStop  

2024 Efterår

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 1 Kickoff Safari

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 2 Babelstårnet

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 3 Abrams kald

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 4 Gud holder sit løfte til Abraham

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 5 Abraham og Isak

Samling

Powerpoint

Bibelvers: Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 1, Serie 3 Guds store løfte

Progr. 6 Jakob og Esau

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Det som Gud har lovet, har han også magt til at gøre” Romerbrevet 4, 21

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 2, Serie 1 Jesus kan alt

Progr. 2 Den lamme mand

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort” Johannes 6, 37

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 2, Serie 1 Jesus kan alt

Progr. 3 Jesus besøger Zakæus

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort” Johannes 6, 37

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 2, Serie 1 Jesus kan alt

Progr. 4 Mad til over 5000 mennesker

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort” Johannes 6, 37

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 2, Serie 1 Jesus kan alt

Progr. 5 Stormen på søen

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort” Johannes 6, 37

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

År 2, Serie 1 Jesus kan alt

Progr. 6 Den fortabte søn

Samling

Powerpoint

Bibelvers: “Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort” Johannes 6, 37

Verset ligger i kassen i Roderiet sammen med piktogrammer.

PitStop

Når man går i 4. 5. og 6. klasse, har man brug for solide voksne, der ikke forandrer sig sønderligt – for det gør børnene selv.

Her finder du relevant materiale til Pitstop. Skriv HER hvis der er noget, du mangler eller er i tvivl om. Du får lige 3 hurtige om din rolle og tanken med pitstop:

Lederen skal være den, der ikke forandrer sig, mens børnene gør. Den der er der på trods af evt. afvisning.

Børnene

  • arbejder med centrale bibelfortællinger.
  • kan erfare at Gud elsker mig og kender mig allerbedst.
  • lærer jeg har brug for regler og grænser.
  • kan erfare at det giver mening at tro.

Fællesskabet med dig og børnene imellem er væsentligt. De lærer både dig og hinanden at kende. De møder en, der skaber rammerne og inviterer dem til dialog, leg og fællesskab med hinanden på tværs af skolevalg.

Efterår 2024

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Your Content Goes Here

Praktisk

Find DFS´s hjemmeside HER

Brugernavn: 2904

Password: 2904PitStop

Se i Børnekirkeplanen om det er Juniorfrø 1, 2 eller 3  vi bruger dette semester og ud for datoen hvilket tema der er.

HUSK der er forslag til fortælling, aktiviteter og lege.

Tænd printer på kontorgangen

Gå på kirkens kontor-netværk med din pc

Netværk: Arena_kontor

Netværkskode: ARENAcentret

Find printeren ved at søge på: TA 2506ci Farve

Skriv til Lis på 41624492 hvis du mangler bolde eller lign. 

Bordtennisbord, bat og bolde (Ekstra bolde er i reolen i Roderiet)

Hockeystave, -bolde og -mål

Badminton/Volleynet

“Bolde” af avispapir til Battle er i reolen i Roderiet

Fodboldmål

Bøn og lovsang

Leg og Aktivitet

En person er trafiklys i den ene ende af legeområdet, mens de andre spillere står i den anden ende. Når “trafiklyset” vender med ansigtet mod gruppen, siger denne person “rødt lys” og alle de andre skal fryse/stå helt stille. Så vender “trafiklyset” ryggen til gruppen og siger “grønt lys”, nu skal gruppen forsøge at komme så tæt på trafiklyset som muligt. “Trafiklyset” kan på et hvilket som helst tidspunkt vende sig rundt hurtigt og siger igen “rødt lys”, og hvis nogen bevæger sig, skal de gå tilbage til der hvor de startede og starte forfra. Den første person som rører “trafiklyset” vinder, og bliver den næste, der skal være trafiklys.

Alle sidder i en rundkreds. 1. person siger sit navn og gør en bevægelse. Næste person siger 1. persons navn og gør vedkommendes bevægelse og siger dernæst sit eget navn og gør en bevægelse. Næste person gør det samme og legen fortsætter til I er nået rundkredsen rundt og 1. person siger alle navne og gør alle bevægelser.

Alle sætter sig i en rundkreds. Én person ‘er den’, og stiller sig i midten med en sammenrullet avis i hånden. En tilfældig deltager starter med at sige et af de andres navne. Nu gælder det om at personen i midten skal nå at slå den, hvis navn er blevet sagt, inden denne siger et nyt navn. Hvis personen i midten når at slå, inden der bliver sagt et nyt navn, bytter de plads, og den anden ‘er den’.

Alle står i en rundkreds med hænderne 20 cm udfor brystet og håndfladerne væk fra sig selv. Legen går ud på at kaste en usynlig bold rundt på tværs af cirklen. Når man “kaster”, siger man først modtagerens navn, siger “Boing” og vipper den ene albue frem, som om man rammer en bold med den. Nu flyver den usynlige bold. Modtageren griber ved at rykke håndfladerne ind mod brystet og sige “Wub” og er dernæst klar med et nyt navn og et “Boing” sammen med albuen. Det er ikke en konkurrence, men en samarbejdsøvelse som lyder sjovt når spillet begynder at flyde.

Wub, Peter, boing, wub, Julie, boing

Legen kan udvides, så man også har mulighed for at:

  • sende bolden retur til samme person ved at sige 2 x “Boing” med henholdsvis den ene og den anden albue.
  • sende bolden afsted, som et hovedstød. Her er lyden AV og man laver selvfølgelig en bevægelse med hovedet som om man laver hovedstød. Et hovedstød gribes også med hovedet og et AV.

Teenklub

Between

Elias Nielsen

Simone Dyrholm

Mathilde Abildtrup

Julie Skindhøj

Jemimah Bertelsen

Olivia Overgaard

Udfyld den seddel der hedder “Anvisning”

Vigtigt det er den rette seddel!

(Se herover den sidder på kontoret i den skrå holder på reolen)

  • Sæt kryds i Between
  • Udfyld navn og adresse
  • Skriv hvad du har købt: fx. snacks til opstart
  • Skriv nøjagtig beløb som svarer til bon
  • Udfyld dato og skriv under på “Modtagers underskrift”
  • Sæt x og udfyld kontonr.
  • Klips bon bagpå seddel
  • Læg på Lis´skrivebord til underskrift

Victor 8. kl.

Jonathan 9. kl.

Silje 8. kl.

Emilie 8. kl.

Kaya 8. kl

Joshua 8. kl.

Andreas

Benedikte

Laura

Frida

Thilde

Axel 6. kl.

Silas 6. kl.

Benjamin 9. kl.

Karla

Andagt

Bøn

Lovsang

Find kirkens sangdatabase HER

Sangbogen “Foran tronen” står i en plastikkurv oftest i hjørnerummet. Hvis ikke tjek da i cafeteria eller på loftet.

Klaver står i hjørnerummet og må gerne lånes til børnekirken

Lege og aktiviteter

Sofaløb

Just dance

Konkurrenceaften

Missionsorg. på besøg

Bønnestationer

Stjerneløb

Skaterbanen

Bankoaften

Bålaften

Filmaften

Dreng/Pigeaften

Bue og pil, kaste med økser (spejderaften)

Besøg hos familie

Kreaaften med træværksted eller keramik

Nerfkrig

Praktisk

Find krus i cafèens opvaskemaskine eller i skuffen.

Kiks og saft er i skabet under ovnen i caféen.

Skriv til Lis på 41624492 når der mangler noget.

Brand under gudstjeneste

Din opgave, som børneleder er at hjælpe alle børn ud af brandøre/yderdøre rundt langs bygningen til bålpladsen hvor alle samles. Børnene må ikke løbe ind i kirkesalen og den vej ud.

Èn leder tjekker toiletter ved hovedindgang.

Fra loftet gåes ned igennem børnekirken eller ned af trappe til yderdør mod gården.

Brand ved Between, UG og andre arrangementer

Alle børn/Unge ledes ud af bygningen af nærmeste branddør.

Én leder tænder internt varslingsanlæg.

Én leder tjekker toiletter.

Én leder ringer 112.

Én leder går ud til Frichsvej for at advisere brandvæsnet, når de ankommer.

Der er 3 brandslanger:

  • i caféen på den lille væg til højre for indgangen til børnekirken
  • i bagindgang ved rengøringsrum
  • i kirkesalen

Se også videoen om brand HER

Udfyld den seddel der hedder “Anvisning”

Vigtigt det er den rette seddel!

Find sedlen på kontoret i den skrå holder på reolen eller print HER

  • Sæt kryds i Børnekirke, Between, UG…
  • Udfyld navn og adresse
  • Skriv hvad du har købt: fx. snacks til opstart
  • Skriv nøjagtig beløb som svarer til bon
  • Udfyld dato og skriv under på “Modtagers underskrift”
  • Sæt x og udfyld kontonr.
  • Klips bon bagpå seddel
  • Læg på Lis´skrivebord til underskrift

1. Tænd på afbryder på forlængerledning bag forhæng.

2. Tænd projektor med fjernbetjening

3. Vælg Hdmi på boks

Sæt Hdmi-stikket i din pc.

  • Tænd for højtaler bag forhænget ved scenen.
  • Tryk på Bloetooth-knappen på højtaleren så det blå lys blinker
  • Åbn indstillinger og bluetooth på din tlf.
  • Skab kontakt til LD CURV500

Tænd printer på kontorgangen

Gå på kirkens kontor-netværk med din pc

Netværk: Arena_kontor

Netværkskode: ARENAcentret

Find printeren ved at søge på: TA 2506ci Farve

Soundboks står i kontorgang

Sæt strømstik i batteri hvis den er flad

Sæt tilbage på kontorgang efter brug

HUSK oplader i kasse sættes ovenpå Soundboks

Info

Vi ønsker at beskytte børn og unge og deres ledere i Silkeborg Oasekirke.

Det er derfor vigtigt at du, som er leder i kirken ved hvordan du skal forholde dig så vi arbejder aktivt på at undgå overgreb både åndeligt, mentalt og fysisk.

Læs vores etiske retningslinjer HER.

Remedier

Soundboks står i kontorgang

Sæt strømstik i batteri hvis den er flad

Sæt tilbage på kontorgang efter brug

HUSK oplader i kasse sættes ovenpå Soundboks

Brætspil er i skab i Hjørnerum

Sæt spil tilbage i skabet efter endt brug.

Tjek at indhold er i kassen.

BoomWackers står på kontorgang.

Gør opmærksom på man kun må slå i egen hånd eller på lår evt. gulv, hvis man sidder ned, så de ikke får knæk.

Find videoer at spille til ved at søge på Boomwackers play along

Bålfade (2 stk.) står på terrassen ved kirkesalen.

Bålplads vær opmærksom på tørt langt græs og brandfare.

Medbring selv brænde/køb på kirkens regning.

HUSK at slukke bålet forsvarligt.

Bat, Bolde og Kegler ligger bag forhænget i roderiet.

Inspiration

10 minutes of Qualitytime   Klik på de tre streger øverst, My membership, Members login; Brugernavn: lis@oasekirken.dk Kode: Roderiet2024